05 oktober 2009

Over smoezen en conducteurs...

Smoezen... Zo bestempelen veel mensen mijn blonde acties dan. Smoes of niet, er zijn nu eenmaal situaties die er in mijn geval voor zorgen dat ik mn OV niet gereed kan hebben als de conducteur kaartjes komt checken..:
  • Die twee keer in het jaar dat je van winterjas naar zomerjas gaat en van zomerjas naar winterjas... en je toevallig je OV in je jaszak hebt...
  • Het feit dat je na het invullen van het 'Geld terug bij vertraging' formuliertje, je OV moet kopiëren... Tja... die blijft nou eenmaal wel s onder t kopieerapparaat liggen...
  • RaboTelebankieren vereist het gebruik van je bankpasje... Laat die nou vaak, net als OV, in de portomonnee zitten... waardoor de portomonnee uit de tas wordt gehaald en op het bureau komt te liggen. En wie denkt er nu in de haast op de vroege ochtend eraan om die portomonnee van het bureau weer in de tas te droppen? Een ochtendmens misschien... Maar ik dus niet.
En zo kwam het dus dat ik een tijdje geleden mn OV weer 'ns niet mee had. Daar kwam ik natuurlijk achter toen ik al op de fiets zat richting het station... Maar omdat ik natuurlijk niet te laat wil komen bij mn college en geen tijd meer had om terug te gaan ben ik lekker doorgefietst en illegaal de trein in gestapt.

En daar leer ik elke keer weer meer 'conducteur-vocab'. Naast leuke variaties op het standaard "U wordt vriendelijk verzocht uit te stappen" (U wordt verzocht vriendelijk uit te stappen, We verzoeken u vriendelijk om vriendelijk uit te stappen) leerde ik dit keer de syntax van het conducteuren vocabulaire. Want natuurlijk kwamen ze mn kaartje controleren, die nog in de portomonnee thuis op mn bureau lag... Ik zei meteen; Ik ben mn portomonnee vergeten. 'Oh, zoek nog maar even goed dan.' Nee... ik ben em écht vergeten... 'Nou, als je nou nog eens goed zoekt, dan kom ik straks wel even terug, okee?' *veegt nog een keer de spullen in haar tas opzij... nee; écht geen portomonnee...* Maar wat blijkt dus; conducteurs mogen (is mijn goed doordachte beredenatie) niet iets zeggen in de trant van; 'Maakt niet uit hoor...' of 'Okee, ik geloof wel dat je student bent, volgende keer wel die OV van je bureau vissen hea!' Nee... ze moeten dan gewoon iets 'actiefs' zeggen om dat te verbergen. Zou er soms een zendertje in hun uniform zitten?

Afijn... ik ben er dus boeteloos vanaf gekomen, helaas wel mn sjaal verloren (de mooiste! als iemand em tegenkomt in de trein; please bring it back to me! :)) maar er valt voor die bespaarde 35 euro + enkeltje Ede-W - Utrecht vast wel iets leuks te halen! ;)

Ow, en de nieuwste toevoeging aan het 'conducteur-vocab' is de dichtkunst; vandaag luidde de begroeting: 'Dames en heren, jongens en meisjes, ik kom even kijken naar uw vervoersbewijsjes!'

3 opmerkingen:

  1. Haha, leuke blog!!

    Maar jij bent dus nog erger als ik was? :P Ooit een boete al WEL moeten betalen?

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha humor!
    En leuke conducteurs plak je erbij :-p Die kwamen vast niet echt bij je langs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moehaha... jij hebt maar geluk. Dit had ík moeten bedenken toen ik mn OV was verloren...

    BeantwoordenVerwijderen